Nybegynnertips for Synlig (og usynlig) Reparasjon

NYBEGYNNERTIPS
for Synlig (og usynlig) Reparasjon

Denne teksten ble først forfattet som bidrag i Fett Feministisk Tidsskrift, 2/20 “Tekstil”

Det er veldig mange ulike måter man kan reparere på, og det kan være lurt å teste litt forskjellig, da lærer man gjennom prøving og feiling, og så kan det hende man oppdager én eller flere teknikker man foretrekker og vil bruke igjen og igjen.

INTERNETT ER DIN VENN

Det finnes mange gode videoer og instrukser på nett. Instagram, pinterest og youtube er gode kilder. Søk gjerne på «visiblemending» (synlig reparasjon) og «darning» (stopping) for å komme i gang. Husk at det ikke er så farlig om det går galt. Plagget man skal reparere er allerede ødelagt. Man har lite å tape på å prøve!

I utgangspunktet trenger man ikke annet enn nål og tråd. Jeg foretrekker å reparere for hånd fordi det krever lite redskaper og det er enkelt å ta med seg på t-banen eller sitte med i sofaen. Det er også billig hvis man ikke har mye utstyr fra før, som symaskin osv.

BLI KJENT MED STOFFET

For å vite mer om hva slags teknikker som egner seg er det bra å prøve å forstå litt om egenskapene til materialet og skaden. De to hovedmetodene man reparerer hull med er stopping (darning) og lapping. Stopping betyr at man bruker nål og tråd for å veve over hullet (eller flekken) til det er dekket. Det finnes flere ulike stoppeteknikker. Stopping og lapping kan brukes på både vevde og strikkede stoffer.

«Faste» stoffer er stoffer uten stretch. Faste stoffer er ofte vevd (men filt for eksempel er også fast og ikke vevd). Ikke alle vevde stoffer er faste. De kan ha elastan eller spandex som gjør dem elastiske. Faste stoffer kan være alt fra tykk denim til tynn silkechiffon. Jeans, yttertøy, selskapstøy, bluser, skjorter og lignende er som regel i vevd, fast stoff.

Både tykke mariusgensere og tynne t-skjorter er trikotasje, eller med andre ord strikket. Ulik tykkelse på tråden og størrelsen på maskene gjør at det kan være kjempetynt eller veldig tykt stoff. Det de har til felles er at de er elastiske på grunn av måten trådene henger sammen, og at det ofte har lett for å få lange renner i seg hvis det først blir hull.

Når du skal reparere er det alltid lurt å prøve å forstå hvilke egenskaper materialet du skal reparere på har, og så prøve å finne materialer med liknende egenskaper. Skal du reparere jeans er det lurt å lappe med jeansstoff. Skal du reparere en strikkegenser er det lurt å bruke garn, og skal du reparere ullundertøy kan kanskje en slitt, tynn ullsokk bli til en lapp.

LAPPING

Skal man lappe bør vekten og tykkelsen på materialet du skal reparere med være ganske likt plagget. Av og til kan man finne stoff på plagget som man ikke trenger, som fôr i en hette, et bredt opplegg, stropper til å holde oppbrettede ermer på plass eller liknende.

Kanskje du har andre plagg liggende som er mer ødelagt eller flekkete som kan brukes som lapp? Vi har ofte mer liggende som kan brukes enn vi tror. Lapper kan også festes på innsiden, da er det ikke så farlig hvordan de ser ut heller. Vil man at lappen synes, kan bruktbutikker være fine steder å finne spennende materialer til lapper, eller så kan man selvfølgelig kjøpe stoff i en stoffbutikk. Det finnes limark, vliesofix, som man kan bruke for å lime stoffbiter sammen. Det blir litt som å lage en egen strykelapp. Man kan også bruke spraylim, eller til og med limstift for å holde stoffet på plass mens man syr. Det er midlertidig og går bort i vask. Tungesting (blanket stitch) er en praktisk måte å feste lapper på. En annen teknikk som er veldig fin på jeans for eksempel er «sashiko». Det finnes mye fin inspirasjon om det på nett. Det går ut på å feste lapper med tråklesting i geometriske mønster over hele flaten man har lappen. Det kan bli veldig fint også når det er gjort helt enkelt med mange rette linjer med sting.

STOPPING

Når man syr i vevd stoff er det som regel lurt å bruke spiss nål, og i strikket stoff kan man med fordel bruke nål med litt avrundet tupp. Hvis man skal stoppe et hull gjelder samme regel om materiale, man bør prøve å bruke noe med omtrent samme tykkelse som trådene i stoffet i plagget. Hvis man bruker veldig tykk tråd på tynt ullundertøy for eksempel kan den tykke reparasjonen gjøre at man sliter hull i kantene av det reparerte området.

Jeg liker å bruke broderitråd. Broderitråd er fargefast (smitter ikke av i vask), og den består av 6 tynne tråder. Man kan klippe den lengden man vil ha, og så splitte tråden til man har så mange av de 6 trådene som passer best til plagget man reparerer. Det er vanskeligere å finne ulltråder så mange ulike tykkelser som man kan få ut av en broderitråd uten å kjøpe et helt nøste.

Før du reparerer bør du studere hullet litt. Er det fra en skade, som et fall eller at man har hengt seg opp i noe? Da kan man begynne reparasjonen ganske nærme kanten på hullet. Hvis det er et hull forårsaket av slitasje over lang tid vil stoffet være tynnslitt langt utenfor området det er hull, og det er viktig å lage stor nok lapp eller stoppe over et stort nok område, slik av man ikke får nye hull veldig fort.

BEGYNN I TIDE!

Et siste tips er å heller reparere før enn siden. Man kan også forsterke med lapper og stopping inni eller utenpå plagg før det engang har blitt hull! Jo tidligere man oppdager skaden, jo mindre blir jobben. «One stitch in time saves nine», som det heter.

Og sist men ikke minst, prøv å finne en måte å kose deg med det. Et glass vin, litt sjokolade og deilig musikk, en lydbok eller favorittserien på TV kan gjøre reparasjon til ukas høydepunkt
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vil du komme igang nå? 

Jeg anbefaler også sterkt å bli med i facebookgruppa MyVisibleMend, (hvis du er på facebook). Der finner masse tips og inspirasjon fra andre reparasjonsentusiaster, og også en pdf (som du også får hvis du melder deg på nyhetsbrev her) med litt instrukser på ulike broderisting og stoppeteknikker!

Send gjerne en epost til eva@myvisiblemend.com hvis du har noen spørsmål! Og følg gjerne @evakittelsen og @myvisiblemend på instagram for å følge med på reparasjonsreisen!

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published